Kardió edzés a szív egészségéért


Hogyan épül fel a jó kardiotréning?

Szerző: Orvostkeresek Egészségmagazin Sokat hallhatjuk a kardiotréning és az aerob edzés kifejezéseket — különösen a fogyással és az egészségre gyakorolt hatással kapcsolatban - de nem árt pontosítani, valójában mit is takarnak ezek a fogalmak. A tájékozódásban dr. Bányai Tamás, ortopéd- és sportorvos, az Élj Tovább 5 Évvel! Kardiotréning A kardiotréning kifejezést sokan sokféleképpen értelmezik, gyakran használják például a fitnesz-sportok összefoglaló neveként.

kardió edzés a szív egészségéért magas vérnyomás és diabetes mellitus kezelése

Leginkább a gyaloglást, a futást, kocogást, kerékpározást, aerobikot, kardiogépeken végzett tréninget sorolják ebbe a kategóriába, bár bizonyos intenzitási szinten a labdajátékok, a vízi- és a téli sportok is ide tartoznak. Más szövegkörnyezetben az aerob edzést értik alatta, bár a szív- és a vérkeringési rendszer és az állóképesség nem csak aerob, hanem anaerob úton is fejleszthető. Legpontosabbak azonban akkor vagyunk, ha úgy fogalmazunk, hogy kardiotréningnek nevezhető minden olyan edzésmódszer, amely a szív- és vérkeringési rendszer, valamint a légzőrendszer kapacitásának, terhelhetőségének fejlesztését szolgálja.

Hasonló témájú cikkeink

Vagyis a felsorolt edzésmódok valóban mind ide csatolhatók, akár in-door teremben, szobában végrehajtottakár out-door szabadban végzett mozgásformákról van szó. Aerob kapacitás Először érdemes tisztázni az aerob szó jelentését. Ez nem más, mint az oxigén jelenlétében történő munkavégzés, amikor a végzett tevékenység jellegéből és intenzitásából következően a szervezet az ehhez szükséges energiát a rendelkezésre álló tartalékok szénhidrátok és zsírsavak oxigén jelenlétében történő elégetésével biztosítja az izmok számára.

Vagyis az izommunkához felhasználható idegösszeomlások magas vérnyomás nem maga az oxigén, hiszen energiaforrásként csak energiatartalommal rendelkező vegyületek szolgálhatnak.

kardió edzés a szív egészségéért szív-egészségügyi biztonsági tájékoztató

Ilyenek lehetnek a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék. Tehát az oxigén csupán katalizátor, amely bár közvetlenül nem szolgáltat energiát, e nélküle nem jöhet létre aerob úton előállított energia. Hirdetés Gondoljuk végig azt példát, amikor ülő helyzetből felpattanva gyors tempóban futni kezdünk. Ahhoz, hogy az izmok hirtelen támadt, nagy oxigénigényét kardió edzés a szív egészségéért szervezetünk biztosítani tudja, elkezdünk levegő után kapkodni, szaporábban ver a szívünk, pulzusszámunk megemelkedik.

A kardió edzés fogalma

Mindez azt a célt szolgálja, hogy minél előbb minél több oxigén jusson az izmokhoz, hiszen amíg ez nem történik meg, addig azoknak anaerob oxigénhiányos módon kell dolgozniuk, amely kellemetlen mellékhatásokkal jár — főleg az edzetlen szervezet számára. Mindig az aerob zónában A mindennapos életünk során természetesen mindig aerob zónában vagyunk, hiszen ha nem így lenne, még az ülés során is levegőért kapkodnánk.

Sajnos azonban a fittségünk és kardiovaszkuláris erőnlétünk szempontjából ez a zóna nem nevezhető hatásosnak, ugyanis ettől semmiféle izmunk nem fog megerősödni. Az Élj Tovább 5 Évvel! Az aerob kapacitás növelése pedig bizonyítottan jó hatással van a szív- és vérkeringési rendszer hatékony működésére, valamint az izmok anyagcseréjére.

kardió edzés a szív egészségéért a leghatékonyabb gyógyszer a magas vérnyomásról vélemények